Posteado por: Arnold Cruzado Ruiz | septiembre 7, 2008

“REGLAS” PARA MEJORAR NUESTRA COMPETENCIA LABORAL

Professor Greg MankiwHace unos días atrás, revisando algunos archivos de interés en la Web encontré este pequeño ensayo del conocido economista Gregory Mankiw en el cual recomienda, a su entender y según su amplia experiencia como estudiante y luego profesor de economía, algunos consejos que todo profesional de las ciencias sociales (y de la economía en particular) debe tener en cuenta para ser un profesional competente.

1. Menciona a cuatro destacados economistas (Harvey Rosen, Alan Blinder, Larry Summers y Stanley Fischer) con los cuales compartió experiencias académicas y personales, y los que finalmente determinaron y lo ayudaron a establecer sus perspectivas de la economía.

“Mentors determine your professional outlook in much the way that parents determine your personal outlook. Mentors, like parents, give you your values. They teach you what kind of behavior to respect and what to avoid. And they teach these lessons indirectly, more often through their actions than through their words. The major difference is that your parents are predetermined. You get to choose your mentors”. (Rule N°1: Learn from the Right Mentors).

 

Cuantos de nosotros estamos en la capacidad de mencionar a aquellos profesionales que nos marcan en la vida universitaria (también fuera de ella) y que realmente son nuestros mentores. Interesante tarea…

2. Trabajar en grupo y tener la habilidad de escoger a las personas idóneas con las que se va aprender de esta experiencia es un consejo harto conocido y así lo hace saber el economista Greg Mankiw en este pasaje de su ensayo

“Why are co-authors so important for the way I work? One reason is found in Adam Smith’s famous story of the pin factory. Smith observed that the pin factory was so productive because it allowed workers to specialize. (…) In manufacturing knowledge, as in manufacturing pins, specialization raises productivity. (…) The second reason I work with co-authors is that it makes my job less solitary…. Arguing with my co-authors makes my day more fun. (…) The third reason I work with co-authors is the most important: a good co-author improves you forever. (…) A co-author can help you expand your knowledge, improve your skills, and expose your biases”. (Rule N°2: Work With Good Co-Workers).

3. Pensar solo en economía (o en algún otro campo del quehacer científico que sea de su competencia) ya quedó en el pasado. Para un profesional de estos tiempos es menester saber de otras ciencias porque el conocimiento humano es tan vasto y variante que en algún momento todas las ciencias llegan a tener algo de otras. Es innegable la relación inherente entre las ciencias económicas y la política. A su vez la economía tiene algo de sociología, de antropología, de psicología (caso concreto el de Daniel Kahneman, psicólogo ganador del Premio Nobel de Economía en el año 2002) y, por supuesto, de matemática.

Concretamente

“Coming up with ideas is the hardest and least controllable part of the research process. It is somewhat easier if you have broad interests. Most obviously, broad interests give you more opportunities for success. (…)More important, thinking about one topic can generate ideas about other topics. I started thinking about menu costs and macroeconomic price adjustment, for instance, as I sat in a law school seminar that was discussing monopoly pricing and antitrust policy. Research ideas pop up in unexpected places”. (Rule N°3: Have Broad Interests).

4. Llevar un orden de vida, no ir mas allá de nuestros limites y desarrollar nuevas habilidades con el propósito de ampliar y desarrollar nuestra mente son beneficiosos tanto para el campo intelectual como el de la salud.

“I came to realize that too much professional responsibility can be irresponsible, for it takes time away from the most important tasks–teaching and research. I now turn down the overwhelming majority of offers from seminar organizers, conference organizers, journal editors, department chairmen, and deans. (…) One way that I spend quite a bit of time is writing textbooks: Textbook writing is form of teaching (…) A less obvious benefit of classroom teaching and textbook writing is that they stimulate ideas for research (…) The final benefit to spending time writing textbooks is that it makes you a better writer”. (Rule N°4: Allocate Time and Crew).

5. Cuando mandamos un correo electrónico, cuando estamos en clase, cuando estamos en la oficina preparando un informe o cuando redactamos una solicitud; todo el tiempo escribimos pero eso no quiere decir que lo hagamos de la manera correcta. La única forma de mejorar nuestra escritura es leyendo y sobretodo escribiendo más y más. A medida que redactamos, vamos aprendiendo cosas impensadas (uno de los objetivos de este blog).

“Economists tend to underestimate the value of good writing. The reason, I believe, is that we like to think of ourselves as scientists. Scientific truths are as valid in run-on sentences as in well-written prose, so why bother trying to write well? (…) Whenever a person sits down to write something about economics, he is engaged in a form of joint production. Each article has two key attributes: style and substance. For producers of articles, style and substance are substitutes (…) But if you want to succeed as a producer, you have to think about your consumers. For consumers of articles, style and substance are complement”.

“The first step to writing better is deciding to write better (…) you can learn how to write better by reading books on style. (…) Becoming a good writer also takes practice. (…) Writing well is hard work. It requires that you revise, revise, and revise. Then, when you think you are done, you should revise again. Good writing is fun to read, but is often not fun to do”. (Rule N°5: Write Well).

6. Hacer lo que a uno le gusta. No necesita mayor explicación.

“A book I read long ago revealed to me the secret to a happy life: find out what you like to do, and then find someone who will pay you to do it. (…) Most people who pursue an academic career do so because they are fascinated by their subject. It is for this reason that professors report among the highest rates of job satisfaction of all professions. Professors have found what they like to do, and they have found someone to pay them to do it”. (Rule N°6: Have Fun).

A mi parecer, son consejos valiosos y no estaría mal darle un vistazo con mayor detalle al artículo completo. My Rules of Thumb es el título del texto de este gran economista. Esto fue simplemente una presentación que espero sirva de invitación a este ensayo.


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